יום ראשון, אוגוסט 27, 2006

 

אופנים - מערכות הילוכים

Rear gear - מערכת הילוכים אחורית
(shimano xt)

על המערכת האחרית מופעל עומס רב, חשוב להשקיע במערכת שתעשה את העבודה כמו שצריך גם במצבים בהם יש מים או אבק על המערכת. כמו כן יש צורך במערכת שלא תצא מכיוון בכל פעם שהאופניים חוטפות איזו מכה קטנה.

ישנם דגמים רבים של מערכות הילוכים אחוריות וטווח המחירים הוא יחסית גדול. במידה והרצון הוא לבנות טיול ארוך אני ממליץ בחום לרכוש מערכת חזקה וטובה מהדגמים החדישים ביותר. אין ספק שלטיול קצר או לאופניים עם פחות עומס מערכת מדגם ישן יותר יכולה לחלוטין להספיק
ישנם היום דגמים יותר חדשים שמיועדים בעיקר למרוצים, המערכות האלה עפ"י רב יהיו יותר קלות ופחות חזקות, מה שלא טוב לצרכים שלנו

U מערכת ההילוכים האחורית היא יחסית חלק רגיש באופניים ומאוד חשוף. ניתן להוסיף מעליה מגן ברזל בצורת
שמתחבר לשלדה ומונע פגיעה במערכת עצמה. מגן כזה ניתן לקנות בחלק מחנויות האופניים (בדרך כלל דווקא בחנויות אופניים פשוטות), עם זאת אין בעייה לדעתי לפנות למסגרייה ולעצב איזה שהוא מנגנון שיתחבר לשלדה

תקלות אופיניות
התקלה הנפוצה ביותר היא יציאה מכיוון. התקלה תאופיין בעיקר ע"י רעש של המערכת - השרשרת מבקשת לעבור הילוך אך לא מצליחה. ובהתמקמות השרשרת על הגלגל שיניים הלא נכון - אי מעבר הילוך
במקרה כזה צריך פשוט לכוון את ההילוכים מחדש. עושים זאת ע"י הזזת הבורג המותח של הכבל (שממוקם בכניסה של הכבל המערכת עצמה) כך שכל שלושת גלגלי השיניים יהיו מקבילים זה לזה כאשר השרשרת יושבת על ההילוך שלה, כלומר על הגלגל שיניים המתאים בקסטה. (הכי פשוט לקפוץ לחנות אופניים ולהבין מהטכנאי כיצד עושים זאת)
זוהי תקלה נפוצה ביותר, היא קורת עפ"י רב כאשר משחרררים מסיבה כל שהיא את הכבל או כאשר המערכת חוטפת איזו מכה. וכן אחרי פרק זמן של רכיבה ממושכת
תקלה דומה יכולה להיגרם עקב כבל שחוק. במקרה כזה יש להחליף את הכבל. מומלץ לעשות זאת בחנות אופניים עם ציוד תיקונים מתאים ולא בשטח. תקלה זו בדרך כלל סובלת דיחוי


Front gear - מערכת הילוכים קדמית
(SHIMANO LX)

על המערכת הזו יש הרבה פחות עומס בהשוואה למערכת האחורית. אין צורך לדעתי במערכת מהסוג החדיש ביותר. הדגמים הישנים מעט פחות חזקים אבל לדברי רוכבים שפגשנו בדרך הם מספיקים

תקלות אופייניות
כמו המערכת האחורית, יציאה מכיוון. האיפיון של התקלה הזו יהיה בדר"כ חריקה של השרשרת שנוגעת בגשר שאחראי על ההזזה של השרשרת מגלגל שיניים אחד למשנהו, וכן אי מעבר של הילוך
הבעייה נגרמת עפ"י רב אחרי נסיעה ממושכת והיא נפוצה ואינה בעייתית. כמובן, כמו במערכת האחורית גם כאן כבל שחוק עלול לגרום ליציאה יותר מהירה של המערכת מאיזון
כיוון של המערכת הקדמית מתבצע גם ע"י מתיחת או הרפיית הכבל רק שהפעם הבורג המותח אינו נמצא על המערכת עצמה, אלא בנקודת היציאה של הכבל מידית ההילוכים

תגובות קוראים הוסף רשומת תגובה



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?