יום ראשון, אוגוסט 27, 2006

 

אופניים - גלגלים

- גלגלים -
מיותר לציין שהגלג הוא החלק החשוב ביותר באופניים, גלגל טוב שעשוי מחומרים חזקים ומטופל כמו שצריך אין סיבה שלא יחזיק מעל 10,000 ק"מ
גלגל אופניים מורכב מחמישה חלקים שונים
החישוק-
הציר המרכזי -
הסיחים-
הפנימית-
הצמיג-
RIM - חישוק
sunrim 10-18 32 size: 26"
יש שני סוגים של חשיוקים שמתאמים לטורינג. עם 36 סיחים, כלומר שישנם 36 נקבים בחישוק. ועם 32 סיחים. החישוקים חייבים לבוא בהתאמה לציר. ציר 36 לחישוק36. הסיחים מחברים את החישוק לציר. עפ"י מה ששמעתי מרוכבים נוספים, חישוק 36 אמור להיות חזק יותר וההיגיון עמם. עם זאת ישנה בעייה. רב הגלגלים שנמכרים היום בחניות הם 32. הגלגלים לרכיבת הרים הם 32 ורב החנויות מיועדות לאופני הרים, נדיר יחסית למצוא חישוק 36, מה שאומר שאם משום מה נשבר החשיוק משמע שנאלץ להחלף גם את הציר המרכזי. חישוק של 32 נשאר ישר לחלוטין ולא הייתה לו שום שמינית ולו קטנה ביותר במשך כל הטיול. לסוג החדש של החישוקים יש שתי שכבות. כלומר, אחת היא השכבה המרכזית שבונה את החשיוק, שבה נוגעים הבלמים. והשנייה, שכבה פנימית, מן חישוק שממוקם בתוך המסילה של השכבה הראשונה. חשוב לקנות חישוק כפול, יש הבדל משמעותי בחוזק שלו. לדעתי (יש לבדוק), החישוקים כולם היום עשוים אלומיניום. זה אמור להיות מספיק חזק. לנו כאמור, לא הייתה כל בעייה
מידות
ישנם חישוקים במידות שונות. ישנם חישוקים במידות 24, 26, 28 (באינצ'ים עפ"י הקוטר). החישוק הנפוץ ביותר הוא מידה 26. כמובן יש להתאים את מידות הפנימית והצמיג למידת החישוק, וכן את אורך השיחים. כמובן שלהיקף הגלגל יש השפעה על מידת המאמץ שיש להשקיע. המלצתי החמה היא לקנות מידה 26 כדי למצוא חלקי חילוף יותר בקלות. לאורך הדרך ראינו רוכבים עם חישוק 28 ובאמת הם התקשו למצוא חלקי חילוף. חישוק 24 קיים יותר, בעיקר בחנויות אופני ספורט לילדים. אך הגלגלים שלו קטנים מידי. פחות מומלץ.
HUBS- צירי גלגלים
Shimano LX
- הצירים של הגלגלים האחורי והקדמי שונים זה מזה. הציר האחורי מחובר ישרות לקסטה, כלומר, מחובר אליו המנגנון שעליו מתלבשים גלגלי השיניים של הקסטה. הציר עצמו מורכב גם משני חלקים שונים. הציר והבורג. הבורג, ניתן לומר שהוא הסרן של האופניים
ישנם ברגים משני סוגים. האחד עם מנף לפתיחה מהירה והשני נסגר עם אום. הפתיחה המהירה נוחה מאוד לפירוק זריז של האופניים במידה ורוצים להעמיס אותם מסיבה כל שהיא. עם זאת, החשש מפני גניבה של הגלגל קיים. שאר הציר הוא הבורג שעליו הוא נסוב ושני הגלגלים המחוררים שאליהם מתחברים הסיחים, הצינור המרכזי שרץ בתוך הציר הוא החלק שסופג את מרבית העומס. מומלץ ביותר לקנות ציר עם צינור מרכזי מברזל. מלבד זה, פעמים רבות מצטבר אבק לאחר זמן ארוך או נסיעה בשבילי עפר. הסוגים האיכותיים יותר של הצירים הם אטומים לכניסת אבק ומים ואורך חייהם ארוך יותר. נקיונו של הציר משפיע באופן ישיר על שלוות הרכיבה והחלקות שלה. בתוך הציר יש גריז, חשוב להקפיד שהוא ישאר שם. ציר אטום למים ואבק, שלא מתעללים בו יותר מידי לא אמור לדרוש טיפול מיוחד ויחזיק זמן רב יותר. כל הדברים האלה נכונים גם לציר האחורי וגם לקדמי.
לציר האחורי מחובר חלק נוסף כאמור שעליו מתלבשים גלגלי השיניים של הקסטה. החלק הז מלק בכדורים קטנים מבפנים עפ"י רב וגם הוא מלא בגריז מבפנים. הכדוריות האלה הן האחראיות לרעש שעושות האופניים כאשר מסובבים את הגלגל האחורי לאחור. אפשר לפרק ולהביט, זהירות שהכדוריות לא יפלו, עדיף לעשות את זה עם טכנאי. אין לי מידע ספציפי לגבי איכויות שונות של החלק הזה. הוא מגיע קומפלט עם הציר האחורי והדגמים חדשים למיטב ידיעתי לא עושים כל בעיות. לנו על כל פנים, לא הייתה כל בעייה עם החלק הזה. אסור לקרב אליו לחץ אוויר
SPOKES - סיחים
לסיחים יש חשיבות עליונה באיזון של הגלגים. סיח שזז ממקומו או חלילה נשבר יגרום לשמיניות בגלגל. אין בעייה לתת פיתרון לבעייה זו בשטח (מפורט בפרק תוספות ובפרק תיקונים). הסיחים המומלצים ביותר הם סיחם מברזל, הם העמידים ביותר, חשוב שיהיה כיסוי הגון לסיחים על החישוק, פציעה של הכיסוי הזה ונגיעה של הסיחים ישירות בפנימית בזמן רכיבה סביר שתגרום לפנצ'ר
תקלות נפוצות
א. סיחים וחישוק
רוכב אחד שפגשנו נשבר לו החישוק אחרי 15 אלף ק"מ של רכיבה. זוהי תקלה מאוד לא אופיינית. מומלץ להעיף מידי פעם מבט על החישוק ולראות שהוא בסדר. חישוק שנשבר באמצע הדרך עלול להיות ברוך אמיתי. החישוקים שנמכרים בחנויות אופניים הרגילות עפ"י רב לא יהיו מספיק חזקים לעמוד במעמסה של אופניים עם ציוד בדרך קשה
תקלה אופיינית ביותר היא שמיניות של החישוק. האופיון של תקלה זו יהיה נגיעה של החישוק בבלם מידי סיבוב. נזהה את זה לרב ע"י רעש שיגיע מכיוון הגלגל. הסיבה לתקלה זו תהיה בגלל סיח שבור מתוח או מכווץ מידי, והיא נגרמת בדרך כלל בגלל רכיבה אנטנסיבית וממושכת או ממכה. פעמים רבות נדמה לנו שהלגלג עושה שמיניות אך מדובר בעצם בצמיג ולא בחישוק עצמו. כדי לבדוק אם אכן יש בעייה אפשר להצמיד למרחק מינימלי, אך ללא נגיעה, את הבלם לחישוק לסובב את הגלגל, ולראות אם הם נוגעים זה בזה במהלך הסיבוב. מבט אל הגלגל עפ"י רב יטעה מכיוון שהצמיג אינו עגול לחלוטין בדרך כלל
הטיפול בתקלה יהיה בדר"כ כיוון מחדש של הסיחים או במידה והסיח שבור, החלפתו. ניתן לשחק עם זה בשטח אומנם עדיף ביותר לחכות עם זה לחנות אופניים וטכנאי שיעשה זאת בצורה מקצועית ועם הציוד המתאים. לא כל הטכנאים יודעם מה הם עושים, קחו בחשבון, חשוב להקפיד ולראות שהם זהירים עם האופניים במידה הראוייה. אם יש מעט שמיניות עדיף להרחיב מעט את המרחק בין זרועות הכבלים ופחות לשחק עם הסיחים. הטיפול הטוב ביותר באופניים חדשות, כך גם שמענו מרוכבים נוספים, הוא לבוא עם האופניים לחנות כעבור כמה מאות ק"מ של רכיבה ולבצע איזון מחדש. זה עשוי לשפר מאוד את היציבות של האופניים ולמנוע את השמיניות
ב. ציר מרכזי
הציר המרכזי לא אמור לעשות בעיות. במידה והוא חורק או משמיע מעט רעשים ומסתובב באופן לא חלק סביר להניח שהצטבר אבק בפנים או שהגריז שבתוכו יצא מעט. זה יגרם בדר"כ אחרי נסיעה על שבילי עפר או פשוט אחרי נסיעה ארוכה. הגריז מבפנים לא אמור לברוח בכלל. הבעיה תורגש בדר"כ ברכיבה לא חלקה וסיבוב לא "נקי" של הגלגל וכן אם נקרב את האוזן לציר נשמע אותו חורק מעט. הצירים החדשים אמורים להיות אטימים לחלוטין לאבק ומים, במידה וזה קרה אין כ"כ מה לעשות. כניראה שנאלץ בבוא העת להחליף את הציר - אפשר לנסוע עם ציר יבש או מאובק הרבה מאוד
חשוב: כאשר מנקים את האופניים, במידה ומשתמשים בלחץ אוויר או בלחץ מים, אסור לקרב את הצינור אל צירי הגלגלים, זה
עלול לסלק משם את הגריז ולפגוע בציר

תגובות קוראים הוסף רשומת תגובה



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?