יום ראשון, אוגוסט 27, 2006

 

אופניים - מערכת החלפת הילוכים, שרשרת

(Gears shifters) מערכת החלפת הילוכים
Shimano LX

המערכת החלפת ההילוכים באה על פי רב יחד עם ידיות הבלמים כמערכת אחת. ישנם כמה סוגים של מנגננוים. המנגנון הנח ביותר לפי נסיוננו הוא עם המנופים, אחד להורדה הילוך ואחד להעלאה. עדיף שתהיה עשויה ממתכת כל שהיא, כמה שפחות מפלסטיק. ישנם מערכות עם ידיות בומבסטיות, זה אולי מרשים אבל בדרך כלל פחות חזק ויותר חשוף. ידיות ההילכוים - כמובן צריכות להיות בהתאמה למספר ההילוכים של האופניים, כסמפר גלגלי השיניים בקסטה האחורית ובגלגלי השיניים הקדמיים רב המערכות היום הם של 24 הילוכים. ניתן למצוא גם 27 ו- 21, דגמים אלה יחסית פחות נפוצים. ישנה מערכת נוספת של העברה ע"י משיכה של ידית הכידון, כמו של ידיות אופנוע, פגשנו רוכב אחד שזה יצר אצלו לאחר הרבה זמן דלקת בפרק של היד בגלל המאמץ. המערכת עצמה הייתה ישנה בלי קשר, מערכת מסוג כזה פחות מומלצת
מודל נוסף של מעבירי הילוכים שנתקלנו פה ושם הוא ידיות הילוכים שמתחברים למוט האלוכסוני של השלדה. לדעתי זוהי מערכת פחות נוחה, אך עם זאת זה עניין אישי. מערכת זו פחות נפוצה היום ולא ראיתי אותה נמכרת בשום חנות בדרך
כבלים
אין לי מידע ספציפי, לנו לא היו בעיות עם הכבלים בדרך אבל יצאנו עם כבלים חדשים. במידה וקונים את הכבלים יש לתת את הדעת לכך שהכבל של הבלם שונה מהכבל של ההילוכים, הבלם צריך להיות כבל גמיש בעוד ההילוכים קשיח
הכבלים עצמם מוכבים מסיבים מתכת שזורים. מומלץ להוסים לקצוות הכבלים מתכת שמונעות היפרמות של הסיבים. על הכבלים הנוספים אסור לשים את הקצוות הללו מכיוון שלא ניתן יהיה בשאת הצורך להשחילם אל המערכות

תקלות אופיניות
לא היו לנו כל בעיות עם המערכות (קדמית ואחורית) לאורך הדרך. כמו כן לא שמענו מרוכבים נוספים על בעיות כל שהן. כמובן שזה בתנאי שהמערכת חזקה דיה
(chain) שרשרת
לא ידוע לי שם הדגם - SRAM
המלצתי היא לקנות את הטובה ביותר, זה חלק מאוד חשוב והפרש המחירים אינו גדול. זה גם מאריך את חיי הקסטה לטווח הארוך. ישנן שרשראות עם הפתיחה מהירה. כלומר שחולייה אחת בשרשרת בנוייה כך שניתן לפרקה באופן ידני ללא מפתח. לעיתים קורה שרוצים לפתוח את השרשרת כדי לנקות אותה או מכל סיבה. לא פעם קרה שבפתיחה של השרשרת גרמנו נזק. פתיחה מהירה מקלה על כך מאוד . היו טענות שאמרו שפתיחה מהירה יכולה לגרום לכך שהשרשרת תיפתח מעצמה, לנו זה לא קרה. רב הרוכבים שראינו בדרך השתמתשו בשרשרת עם מנגנון כזה
השרשרת ממוספרת לפי מספר הילוכים. חשוב להקפיד לקנות שרשרת .27/24/21 בהתאם למערכת הילוכים שבחרת, אחרת השרשרת נוגעת בעצמה ונשחקת או לחלופין רפוייה מידי והילוכים מסוימים לא יעברו. בחנויות האופניים אמורים לדעת את זה לבד. ניתן לבדוק את ההתאמה ע" הצצה במצב השרשרת בהילכום בעלי היקף השרשרת הגדול והקטן ביותר
תקלות אופיניות
תקלה אופניינית ביותר היא נפילה של השרשרת. במקרה כזה פשוט מרימים את השרשרת חזרה אל גלגלי השיניים באופן ידיני
תקלה נוספת שקורת לעיתים יותר נדירות היא שבירה של חוליה בשרשרת. במקרה כזה צריך לפתוח את השרשרת, להוציא שתי חוליות ולהחליפן. לא ניתן להוציא אחת כיוון שהשרשראות מורכבות זוגות זוגות של חוליות. את אופן ההחלפה של החוליות עדיף להבין לפני היציאה לדרך ולהתנסות בכך. במידה ואין חוליוית נוספות ניתן פשוט להוציא את החוליה ולקצר את השרשרת, במצב כזה יש להימנע מלמתוח אותה יתר על המידה, כלומר להימנע משימוש בהילוכים בעלי היקף רחב. סיבת התקלה תהיה על פי רב בגלל לחץ רב על שרשרת שאינה משומנת כמו שצריך, בגלל שרשרת חלשה או עבודה לא נכונה עם ההילוכים. ככלל, שרשרת מסוג חזק ביותר עשוייה להחזיק מעל עשרת אלפים ק"מ

תגובות קוראים הוסף רשומת תגובה



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?