יום שבת, אוגוסט 26, 2006

 

אופניים - שלדה

אופניים
האופניים הם כלי הרכב בטיול (הם לא המטרה). חשוב שהן יהיו חזקות. חבל להגיע למצב שבו האופניים הם הגורם שמביא להפסקת הטיול, או התעסקות מוגזמת בטיפול בהם. השקעה של מחשבה וכסף בקנייה של האופניים עשוייה לחסוך הרבה טרחה. אופניים חזקות שדואגים להם כמו שצריך עשויות להחזיק עשרות אלפי קילומטרים ללא טיפול מיוחד, ואין תמיד סבלנות להתייחס אליהם כמוצג מוזאוני

(CANONDALE F-300) (FRAME)שלדה
שלדה כשמה כן היא, היא השלד של האופניים, יש צורך בשלדה חזקה כמה שיותר ובעלת מבנה הנדסי פשוט ככל שניתן.
השלדה החזקה ביותר היא שלדת ברזל. באופניים המיועדות לטורינג יש בתוך הצינורות שבונים את השלדה עוד חיזוקים של ברזל נוסף, מוטות נוספים שמהווים חיזוק משמעותי לשלדה. לדעתי, אין מה להשקיע כסף בשלדת אלומיניום, שלדת ברזל כבדה מעט יותר אומנם אבל היא חזקה בהרבה וכן ניתן לתקן אותה בכל מסגרייה הכי פשוטה במידה ויש צורך. לשם ריתוך של אלומיניום חובה למצוא מסגריה ספציפית, אלו קיימות, על פי רוב, אך ורק בערים גדולות. שלדות אלומניום מיועדות יותר לאופני הרים, שם משקיעים מאמצים רבים להוריד את משקל האופניים למינימום ולא לפגוע בחוזקת השלדה.
ישנם חומרים נוספים מהם עושים שדלות. אין לי מידע על שלדות נוספות, לדברי רוכבים רבים שלדת ברזל היא החזקה ביותר. עם זאת לא פשוט להשיגן, הן פחות נפוצות בשוק

ישנה התאמה בין השלדה בהתאם לסוג הבלם. לא ניתן להרכיב את שני סוגי הבלמים, מעצור דיסק ומעצור זרוע, על כל שלדה (ישנו פרוט בסעיף הנוגע לבלמים)

נקודת התורפה של השלדה היא בריתוכים (החיבורים בין המוטות), ככל שיהיו פחות ריתוכים על השלדה כן היא חזקה יותר. העבירות של אופניים עם ציוד רב תהיה כמובן פחות טובה מאשר באופניים קלות.עפ"י רב הנסיעה תהיה על דרכים סבירות כך שאין צורך בבולימים למיניהם. בדגמים מסויימים של אופני הרים ישנו בולם זעזועים אחורי, אין בו כל צורך. לגבי בולם קדמי, ישנו פירוט בסעיף על המזלג. (הזרועות הקדמיות שיורדות מן השלדה אל הגלגל הקדמי)

מידות
לכל אחד יש מידת שלדה המתאימה לו. רכיבה ממושכת בשלדה שאינה מתאימה למידתך עלולה להיות לא נוחה ולגרום לפגיעה בגב, כתוצאה מישיבה מכופפת או זקופה מידי. בשונה מאופני מרוצים בהם השיקול הוא המהירות, החשיבות הראשונה במעלה ברכיבה ממשוכת היא הנוחות. יש מכשיר למדידית מידת השילדה עבורך. יש להמדד ולרקחת את המידה המתאימה לך. יש חברות שבונות שלדות אישיות. המחיר בהתאם

תקלות אופייניות
התקלות האופייניות לשלדה הן שברים, הם מתחילים בתור סדקים שמופיעים על השלדה ואח"כ מתפתחים לשברים של ממש. לנו לא הופיע שום סדק לאורך הדרך והשלדה עושה רושם יציבה. הסדקים נוצרים עפ"י רב בגלל שינויי טמפרטורה קיצוניים ורכיבה אנטנסיבית. במידה וישנו שבר בשלדה, במידה וזוהי שלדת ברזל הכי טוב זה לפנות לאיש מקצוע מיומן במיוחד ולרתח את החלק השבור. במידה ויש לכם שלדת אלומיניום, חובה למצוא מסגריה שמצוידת באמצעי ריתוך לאלומיניום ואיש מקצוע מיומן במיוחד. ישנם היום חברות שנותנות אחריות לכל החיים על השלדה במידה ולא מדובר בתאונה. כלומר, במידה והשלדה עושה בעיות תקבלו שלדה חדשה
זוהי בעייה מאוד לא נפוצה ואמורה לקרות, במידה ואין תאונוות לאורך הדרך, אחרי זמן רב ביותר


תגובות קוראים הוסף רשומת תגובה



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?